Lamballen aan het strand van Sihknouville.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dennis & Michiel - WaarBenJij.nu Lamballen aan het strand van Sihknouville.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dennis & Michiel - WaarBenJij.nu

Lamballen aan het strand van Sihknouville..

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Dennis & Michiel

14 December 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Waarschijnlijk word dit een niet zo boeiend rijstverslag aangezien ik de afgelopen dagen vrij weinig heb uitgevoerd. Maar goed zal toch een poging wagen. Om maar gewoon weer verder te gaan waar ik was gebleven begin ik maar even in Phnom Penh. Ik zat uitgecheckt voor m'n hotel te wachten op Chris maar die kwam maar niet opdagen. Hij belde even later en tot zijn grote spijt moest hij me laten stikken aangezien hij het zo druk had op z'n werk had.. Niks aan te doen dus. Ik heb m'n bagage gedropt in m'n oude hotel Golden Noura en ben naar het Royal Palace gelopen wat vlakbij is. Onderweg daar naar toe stopten er natuurlijk weer de wereld aan tuktuks in de hoop me ergens heen te mogen vervoeren. Where you going sir? I'm going to Royal Palace. Oooh far away. Yeah right its just here. Nou en dan was ik er mooi weer van verlost :) Ja tuktuks zijn er genoeg in Phnom Penh. Nouja als je het zo kunt noemen het zijn meer halve brommers met een kar erachter geknoopt wat op een tuktuk moet lijken. Sta ik voor het Royal Palace te wachten gaat die gevangenis pas om 14.00 open. Dat is echt iets Aziatisch; museums, tempels en andere bezienswaardigheden van 11.30 of 12.00 tot 14.00 dichtgooien. Opzich ook wel logisch er moet natuurlijk ook geslapen worden. Eten doen ze denk ik niet in de pauze aangezien ze dat de rest van de dag al doen. Maar goed zo snel als ik om 14.00 binnen was vol trots in m'n Starbuckshemd zo snel was ik ook weer buiten.. Ooh you need longsleeve sir. Domme fout van mezelf wat ik ook wel na had kunnen gaan. In Azie kun je het bij de meeste heilige dingen wel schudden om in je korte broek en hemd naar binnen te gaan. Voor die dag was ik er wel klaar mee aangezien toch alles tegen zat. Heb m'n bagage opgehaald een tuktuk aangehouden en me naar Eighty8 Backpackershostel laten brengen. Hier waren Nicol en haar vrienden al dus werd het ook wat gezelliger aangezien ik in Golden Noura bijna de enigste gast was. En het was goedkoper dus ook dat was weer een pluspunt. Eerst maar eens even gezwommen in het zwembad dat had ik wel gemist. Savonds ben ik met Nicol, 2 jongens uit Californie, 2 meiden uit Denemarken en 1 jongen uit Zweden uit eten geweest in een simpel maar supergoed restaurant. Daarna zijn we in een tuktuk gestapt op mijn kosten aangezien ik het lopen wel gezien had voor die dag om naar The Riverhouse te gaan. Nou dit was wel de stomste uitgave voor die dag want het was gewoon om de hoek. Die tuktukchauffeur had de dag van z'n leven en lachte met stijl in de bek uit, en terecht ook. Hele gezellige avond gehad, mooi met alle locals dansen en onnozel doen. De volgende dag hebben we met diezelfde groep een bus geboekt naar Kampot. We gingen pas aan het eind v.d middag weg dus hadden we nog mooi een dagje in Phnom Penh. We zijn naar the central market geweest, daar wat stomme souveniers gekocht en daarna gingen hun naar the russian market. Ik heb even met Chris koffie gedronken op een terras en afscheid genomen. Hij had m'n tubeshirt nog aangezien ik daar met m'n domme kop bier overheen had gegooit omdat ik een mug dood wilde slaan. Terug bij Eighty8 zijn we in de bus naar Kampot gegaan. Een zeer rustig stadje aan de rivier met verder weinig bezienswaardigheden maar goed dat was helemaal niet erg naar Saigon en Phnom Penh. Daar hebben we met de groep een guesthouse opgezocht, dit was nog niet zo eenvoudig aangezien alles best wel volgeboekt was. Uiteindelijk toch wat gevonden voor 5$ per nacht per kamer. Ik deelde een kamer met Robin en wij hadden het geluk dat onze kamer niet op slot kon. Komt er zo'n helder licht aangelopen die ons wel even voor wilde doen hoe de kamer op slot moest. Moesten we in de kamer gaan staan en deed hij voor hoe het moest. Allemaal heel leuk en aardig, van binnen wou hij dus best op slot, maar buiten was een probleem. Dus kregen we een andere kamer. Dit dorp had dankzij dit guesthouse ook gewoon Kapot kunnen heten i.p.v Kampot. Alles in het guesthouse was kapot echt ongelofelijk. Maar het was schoon en goedkoop dus ons hoorde je verder niet klagen. We lagen al om kwart voor 11 te pitten zodat we de volgende dag mooi wat dingen konden doen. We zijn gaan ontbijten en hebben toen een privebusje geboekt die ons naar The Old Casino zou brengen en daarna naar Sihaknouville. Old Casino ( ik weet niet zeker of het echt zo heette maar dat doet er verder niet toe.) is een natuurpark met allerlei ruines waar je ook gewoon naar binnen kunt. In Cambodja word je vaak verteld niet van de paden te gaan lopen aangezien ze nog lang niet klaar zijn met alle mijnen op te zoeken. Hier hadden we niet zo gauw meer aangedacht en we liepen dus van de paden af. En ja hoor vlak voor m'n voeten lag er 1. We voelden ons niet echt meer veilig en zijn direct (toen wel netjes over de paden) :P teruggelopen naar onze taxi. We zijn verder gereden naar Sihknouville. Onderweg nog gestopt bij een waterval wat ook nog wel even vet was om te zien. De omgeving was mooi, een boel bergen en dus ook weer een geweldig uitzicht. En het was best wel relaxt omdat we onze eigen bus hadden waar we ook onze eigen muziek mochten draaien. Oja die taxi was, net als vele andere busjes een wannabe Mercedes. Ze plakken voorop een groot embleem en zo moet het was luxer lijken. Maar dat was bij lange na geen Benz. Jammer. Aangekomen in Sihknouville wilden we naar Monkey Republic, waar de meeste backpackers verblijven. Omdat deze vol was zijn we naar SeaHorse gelopen iets verder weg maar nog dichterbij het strand. Hier hadden we kamers voor 8$ per nacht. Prima dat was dus 2$ p.p.p.n, de goedkoopste die ik had gehad sinds m'n reis :) Ik had direct al een band met dit populaire badplaatsje waar iedereen puur komt om te relaxen en verder niks. Savonds zijn we wezen eten aan het strand en daarna zijn we gaan stappen, eerst naar Monkey Republic waar Martin was met Lieke & Myrte. Leuk om ze weer te zien! Daarna zijn we naar JJ's gegaan waar je je echt voor een paar dollar helemaal klem kunt zuipen. Buckets, gratis shots, pullen bier alles is aanwezig. We hebben er dus ook direct maar even een feest van gemaakt en tot in de late uurtjes aan het strand met superwarm weer gedanst en gezopen. De volgende dag werd ik wakker en ik wist al 1 ding wat ik die dag zowiezo ging doen; NIKS. Lekker aan het strand gelegen de hele dag, beetje gezwommen enzo. Oja nog wel een jetski gehuurd (supervet) en een privebootje voor de volgende dag.Savonds met Martin, Lieke & Myrte wezen eten en daarna even gekeken in JJ's of ze ons nog kenden. Daar ook de anderen weer gezien en weer werd het iets te laat. De volgende dag waren we allemaal niet op en top fit en hebben we besloten iets later met de boot weg te gaan. Het was tenslotte ook alleen wij die op die boot zouden gaan. Maar goed even ontbeten en toen de zee opgegaan. Eerst bij een eiland gestopt waar we konden snorkelen. Het was leuk maar echt heel veel was er niet te zien. Vervolgens zijn we doorgevaren en naar Bamboo Island gegaan. Daar verse Baracuda gegeten, lekker hoor :) Daarna nog wat rondgelopen over het eiland, totdat we aan de andere kant van het eiland kwamen waar we gewoon bijna ons privestrand hadden. Wat een uitzicht. Denkend aan thuis en de mooie dingen die ik nog wil doen in slaap gevallen onder een boom op het strand. Na een uur wakker geworden, beetje rondgelopen en uiteindelijk weer teruggevaren naar Sihknouville. Teruglopend naar ons hotel krijg je alweer allerlei flyers, tickets voor gratis drank in je handen gedrukt. Ik wou niet gaan stappen die avond maar goed op zulke momenten moet je prioriteiten stellen. Dit soort tickets kun je niet verloren laten gaan. Dus toch maar weer naar JJs gegaan savonds. Ik weet eigenlijk niet eens hoeveel dagen ik uiteindelijk in Sihknouville ben geweest, ik denk een stuk of 5. Echt, dit was de meest relaxte week van m'n reis. Heb verder geen reet uitgevoerd. Oja gister nog een scooter gehuurd, met tips over hoe ik de politie af moet kopen als ze me aanhouden ben ik opweg gegaan en de omgeving wat gaan verkennen. Bij leuke kleine stranden gestopt en op een gegeven moment reed ik door een soort bos heen, wel gewoon op de weg hoor :P Maar daar liepen allerlei dieren los. Apen, geiten, honden, eekhoorns echt van alles. Echt gaaf om te zien, alleen is het wel gevaarlijk want soms zitten ze midden op de weg en ook in Cambodja rijden de mensen niet echt heel voorzichtig. Savonds even wat gekaart in Monkey en mooi op tijd op bed gegaan. M'n bus via Phnom Penh naar Siem Reap/Angkor Wat vertrok namelijk al om kwart voor 8 vanmorgen. Zit nu in de bus, noodgedwongen naar de schelle muziek van karaoke te luisteren wat op tich televisies geshowt word en waar de lokale bevolking lekker in mee zit te bleren. Het is superwarm in Cambodja maar op dit moment bevries ik zowat door die klereairco die weer eens op levensgevaarlijk staat. En bij de vraag of ik nog gauw m'n vest mocht pakken keek de chauffeur een keer dom en sloot de deuren. Uiteindelijk duurde de busreis 14uur. Ben even wat gaan eten op de lokale markt met een Engelse en daarna direct gaan slapen, was helemaal naar de kloten. Ik vind Cambodja echt vet, de mensen zijn er zoveel vriendelijker als in Vietnam.

Dingen die wij in Nederland asociaal vinden is hier trouwens doodnormaal; Hoesten zonder hand voor je mond, groene roggels naar boven halen en die voor je voeten neerspugen, aan je zak krabben, smakken, stukken uit je neus halen enz, het kan allemaal gewoon.

Zo dit is wel weer een lang verslag geworden, Kan me voorstellen dat velen het niks intresseert al die details en langdraderige reisavonturen, namen van guesthouses en prijzen. Maar ik schrijf dat soort dingen meer voor mezelf op, als er ooit nog eens iemand naar Azie gaat dan kan ik hem bepaalde dingen af en aanraden haha. Kort samen gevat: heb me de afgelopen dagen genoeg beziggehouden met niks doen, strandhangen en andere relaxte dingen het is nu weer tijd voor wat actie in Siem Reap: Angkor Wat? Heb dr zoveel zin in, iedereen is er helemaal gek van! :) Zal gauw laten weten hoe het was en wat m'n verdere plan gaat worden.

Spekkie & Jordie veel succes met Serious Request dit jaar, zamel maar goed wat geld in zodat ik volgend jaar nog een keer kan backpacken. Gekheid, veel succes!

• 14 December 2011 - 09:38

Theo:

Bedankt diemer voor de samenvatting (aan het eind van het verhaal) nu heb ik jou hele tekst moeten lezen om er aan het eind achter te komen dat je ook de samenvatting had gemaakt.

Veel plezier daar verder

• 14 December 2011 - 10:03

Dino:

ie liekt wel wat op de james hetfield zo met dat boartie.

• 14 December 2011 - 10:41

Tanya:

Hahaha ja! In je neus peuteren met zo'n lange pinknagel!! IELL!!
    Maar have fun in Siem Reap! Pas op voor de straatkindjes die je in je zak grijpen en ondertussen beroven ;)
    Temple Bar & Angkor Wat? the place to be!! Check of Marianne en ik er nog staan boven de ingang van Angkor Wat? : Sinterklaas & Zwarte Piet 2010 TAB & MCL :D
    Oh én Viva! taco's en margarita's voor $1!!! frozen strawberry margarita, oelala!!
    -x-

• 14 December 2011 - 12:33

Jolanda:

Altijd goed om de verhalen te lezen hoor!!! Heel leuk..

• 14 December 2011 - 17:33

Mariska:

Hey Diemer!
    Leuk om je verhaal weer te lezen! :) Was ook leuk om zondag even te skypen!
    Geniet er nog maar lekker van! Veel plezier nog.
    xxx

• 16 December 2011 - 18:07

Claudia:

hey hoi,
    Jammer dat ik Zondag niet even kon Skypen, volgende keer beter.
    Enne dat baardje mag er wel af als je weer richting Nl gaat:P