Indonesia! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Dennis & Michiel - WaarBenJij.nu Indonesia! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Dennis & Michiel - WaarBenJij.nu

Indonesia!

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Dennis & Michiel

26 December 2011 | Indonesië, Bandung

De kerst inmiddels alweer bijna voorbij.. Hier word het gevierd, maar meer voor ons als touristen. De meeste mensen zijn hier moslim en die vieren geen kerst. Het was echt raar om je kapot te zweten met een kerstmuts op. Normaal red ik dat bij me thuis ook wel aangezien die vader van mij de houtkachel altijd stampvol propt, maar goed toch was het best vreemd.

De domste fout van dit jaar heb ik vorige week gemaakt. Stond met m'n vliegticket mooi op tijd bij de incheckbalie, uuh sir this ticket is for tomorrow. Goeidag zeg, hoe zo'n achterlijke fout kun je maken. Heb nog geprobeerd het ticket om te zetten maar daar moest dan zoveel geld bij dat ik beter nog een dag in Singapore kon blijven. Dat heb ik dus ook gedaan.
Buiten ben ik eerst maar eens een dikke peuk gaan roken, en toen kwam er een man naar me toe. We raakten wat aan de praat en hij woonde al 2 jaar op vliegveld Singapore. De reden daarvan was dat hij al zn geld er doorheen gejaagd had. Maar hij vond het wel prima, tenminste dat zei hij. Gratis douchen, gratis koffie bij Mc Donalds, en gratis slapen in relaxte stoelen. Hij stelde voor om door de stad te gaan lopen en daarna een nacht, net als hij op het vliegveld te gaan slapen. Opzich leek het me wel vet, maar omdat ik nog niet in zo'n benarde positie zat als hem ben ik maar weer op zoek gegaan naar een guesthouse. Dit keer ben ik naar de wijk Alcjunied gegaan, vlakbij het vliegveld. Ik kwam daar uit bij WOW! guesthouse, nou zo WOW! was het nou ook weer niet. Het was netjes maar daar was ook alles mee gezegd. Ben nog wat door de stad wezen lopen, even rondgekeken in de lokale Benz garage, helaas niks gekocht:P
Savonds een megadure groene heldere Heinekenknaller naar binnen geknalt en toen maar gaan slapen, aangezien ik de volgende morgen optijd moest vliegen(alweer).

Smorgens de trein gepakt naar het vliegveld, ingecheckt en bam, het vliegtuig in. Van sommige mensen begrijp ik soms ook geen reet, staat er zo'n vrouw voor me met een klein kind die continu wegloopt en jankt, dan denk ik doe dat kind aan een riem ofzo. Maar nee daarna in the Taxfree shop schopt dat kind ook nog een fles Johnny Walker Red Label van de kant. Op zulke momenten kan ik wel janken, wat zonde.
Maar goed na regen komt zonneschijn (meestal). Aangekomen op het vliegveld van Jakarta liep ik naar de Imigratiedienst toe om een visum proberen te scoren. Zit er zo'n strenge badmeester achter de balie, die kijkt mij een keer aan; Mister, What are you dooing here? Uuh travelling/holiday. Wheres your returnticket? Dont have a returnticket. Na een hoop gedoe en geknetter in het Indonesisch kreeg ik uiteindelijk toch m'n visum.
Buiten aangekomen, ben ik een taxi naar het centrum gegaan. Weer veel te veel betaald natuurlijk, maar goed daar ben je tourist voor.
Jakarta, wat een megastad. Het verkeer is wat georganiseerder dan in de andere landen waar ik ben geweest, maar het is nog steeds een chaos. Na een uur waren we er en dropte de chauffeur mij ergens in 1 of andere achterbuurt. Ben inmiddels best wel wat gewend qua ranzigheid van bepaalde hotelkamers, maar ik liep een hotel binnen dat sloeg echt alles. Uiteindelijk ben ik bij Memoriescafe beland. Goedkoop, hele vriendelijke staff en redelijk nette kamers.
Het weer is weer heel anders als in Thailand e.d. Het is eigenlijk altijd warm maar soms echt onnozel benauwd. Het zweet dat gutst je van de kop af, en wanneer je gedoucht hebt kun je eigenlijk direct weer gaan douchen.
Savonds kwam ik Michael tegen uit Engeland waar ik even wat mee heb gegeten.
De volgende dag wat rondgelopen, naar het treinstation geweest waar ik wou proberen een ticket te kopen naar Jogyakarta. Maar aangezien het kerst is en de meeste locals ook vakantie hebben was alles t/m 29December volgeboekt. Terug naar het hotel gelopen waar ik Andy, een Indonesier ontmoette. Hij bood aan met ons mee te gaan naar Bogor. Hij wilde er niks voor hebben, alleen dat wij hem z'n treinticket betaalden, en wat eten en drinken. Prima deal.
Volgens mij had Oom Andy (zoals wij hem steeds noemden) nog nooit een camera gezien. Want hij zag die van mij en heeft die avond zeker wel 150 foto's gemaakt.

De volgende morgen stond Andy ons al op te wachten om tien uur. Fifi, een halve chinees geloof ik wilde ook mee. Tot grote ergenis van Michael maar goed. Bogor is een stadje, wat anderhalf uur vanaf Jakarta ligt met de trein. Aangekomen daar zijn we naar een Boettanische tuin geweest, en naar the President building. We kwamen daar een groep studenten tegen die ons wilden intervieuwen voor hun Engelse vak. Hardstikke leuk, ze waren echt vet serieus en na tijd kregen Michael en ik allebei een zelfgemaakte waaier.
Beetje rondgelopen in de tuinen maar echt opschieten deden we niet want om de 5 minuten moesten we weer met allerlei Indonesiers op de foto. Ooooh youre toll! Hold my kid i want picture. Int begin is het wel grappig maar op een gegeven moment werden we er wel een beetje flauw van want we schoten voor geen meter op.
Ineens begon het echt keihard te regenen, ik had nog nooit zon regenbui gezien. Je zag alles gewoon wit en het onweerde ook nog eens knetterhard, wat een kabaal.
Maar goed toen zijn we maar onder een brug gaan zitten wachten tot het iets minder werd. Na 10 minuten het shirt uitgedaan, camera en toestanden in een plastic tas bij Andy in de rugzak gepropt en lopen door de regen. Was best een belevenis want de regen is niet eens koud. Free shower free shower!
We zijn wat gaan eten en dit vond ik allemaal wel zo vreemd. De hele tafel word volgeplant met eten, borden erbij en iedereen krijgt een bakje water. De bedoeling was dat je handen ging eten. Best mooi lekker klaaien:P
Toen we uitgegeten waren kwam de ober of tenminste dat wat er voor door moet gaan, die kijkt wat je opgesnaveld hebt en dat betaal je.
We zijn teruggegaan met de trein naar Jakarta en we zijn in Chinatown geweest. Wat ranzig was het daar. Alles word (net als bijna overal in Azie waar ik geweest ben) op straat gekwakt en er hing een gigantische putlucht.
We hebben even een tempel bekeken maar binnen 5 minuten stonden we weer buiten. Zoveel wierrook als daar stond te roken had ik nog niet gezien. Ongelofelijk.
Uiteindelijk zijn we teruggegaan en hadden we echt een vette Christmasparty in ons hotel! Vuurwerk, binnen en buiten. Een boom vol spetterkaarsjes, nepsneeuw, kerstmutsen, en een geweldige band. Echt een supergezellige avond gehad. Ik zat aan tafel bij een bij mekaar geraapt zooitje vanuit de hele wereld, Michael & Linda. Ja dat was ook een figuur, die woonde nou 8 jaar in Nederland, maar ze kwam uit Indonesie. Elke keer als we in gesprek waren gebruikte ze steeds nederlandse woorden. Ja mijn kinder, everyday im fietsen naar my work en dat ging zo de hele avond door.

De volgende dag ben ik met Michael naar het treinstation gelopen om een ticket te boeken voor de volgende dag naar Bandung, we waren wel klaar met Jakarta. Die dag was voor Michael een mindere dag want hij was zn pinpas verloren en ze hadden rond de 1000USD van zn rekening gehaald. Maar goed das nog geen reden om te gaan zitten treuren vonden we allebei dus zijn we mooi uit eten geweest en hebben we een beetje een relaxdag gehouden.
Savonds mooi op tijd naar bed gegaan want onze trein ging al om 8.25.

Al met al vond ik Jakarta wel leuk maar er is verder gewoon bijna niks te doen. Het is een lelijke grijze stinkstad maar We hebben het wel heel gezellig gehad ook met de staff. Opa zat er ook elke dag en daar hebben we ook de dikste schik mee gehad.
Met mn Indonesisch gaat het al best wel goed! Tis geen makkelijke taal maar ken al heel wat woorden zoals; Gratis, verboden, oom, tante, bioscoop, opa, oma, notaris, kliniek. Komt weer mooi uit :)

We zijn vanmorgen dus om 8.25 vertrokken uit Jakarta en de reis naar Bandung duurde ongeveer 3 uur. Onderweg echt een geweldig uitzicht gehad, je rijd dwars door dorpen, rijstvelden en andere intressante dingen heen.

Verder heb ik nog niet echt een plan, Michael ook niet dus dat komt mooi uit. Morgen gaan we naar een vulkaan toe en dan willen we eigenlijk savonds met de nachtbus naar Jogyakarta, dat is ongeveer 8 uur vanaf hier.
Oja vanavond hebben we een gratis kerstdiner van het hotel gekregen. Er zitten hier nog 3 Nederlanders, 2 uit Uden, en 1 die 11 jaar in Noordseschut heeft gewoont. Wat een kleine wereld.
Ik zit in Sunny Guesthouse, voor 100.000 Rp per nacht ( 8euro).

Nou geniet nog even v.d kerst allemaal!

Terrima Kassie

  • 26 December 2011 - 17:57

    Berta:

    Wat een leuk verhaal weer altijd weer leuk om te lezen.

  • 26 December 2011 - 20:03

    Anja:

    Hé Michiel, Supergaaf zeg. Al je verhalen! Wat een genot om zo op de hoogte te zijn van (al ) je belevenissen en ervaringen. Nog heel veel plezier en pas goed op jezelf!!
    Liefs Anja

  • 27 December 2011 - 14:11

    Myranda Jonkman:

    Erg leuk om je reis hierop te volgen. Nog veel plezier daar!

  • 28 December 2011 - 11:57

    Besar Teman (dino):

    Terima kasih juga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

backpacken in zuidoost-azie

door de landen, thailand, cambodja, vietnam en laos heen trekken

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2012

Back in de chaos

07 Februari 2012

Back in de chaos

26 Januari 2012

Ubud & Malaysia!

21 Januari 2012

Foto's

13 Januari 2012

Gili
Dennis & Michiel

IN THE TUBING VANG VIENG LAOS

Actief sinds 18 Juni 2011
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 77691

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 10 Februari 2012

backpacken in zuidoost-azie

Landen bezocht: